Ecco Hoilday anulowało 25% rezerwacji wycieczek

Posted on 10 Maj, 2012

1


Z niemałym zdumieniem przeczytałem artykuł „Ecco Hoilday odwołuje wycieczki. Klienci boją się bankructwa biura” w internetowym wydaniu Gazety Prawnej oraz oświadczenie biura podróży Ecco Hoilday z dnia 9 maja 2012 roku opublikowane na stronie internetowej touroperatora. Dotyczy ono anulowania sporej części rezerwacji, klientów którzy wykupili wakacje w promocyjnej ofercie.

Z oświadczenia zarządu wynika, iż anulowanie rezerwacji było wynikiem odwołania poszczególnych imprez turystycznych (wylotów), ze względu na brak wymaganego obłożenia miejsc. Jest to zaskakujące w kontekście przedstawionych w artykule cytatów, z różnych for internetowych.

„Fora internetowe pełne są wpisów rozczarowanych klientów. 10dar pisze; „Zakupiłem wakacje na greckiej wyspie Zakyntos w biurze Ecco Holiday, rezerwacji dokonałem w miesiącu listopadzie z promocji „prapremiera” (wylot przewidziany na początek września 2012), faktycznie cena była bardzo dobra, jak mnie poinformował mój agent w biurze, w którym dokonywałem rezerwacji, już w drugim dniu sprzedaży nie było praktycznie wolnych miejsc do hotelu i terminie, którym sobie upatrzyłem, oczywiście musiałem wpłacić zaliczkę w wysokości 30% wartości imprezy. Aż tu w dniu dzisiejszym (19.04.2012), dzwoni mój agent i informuje mnie że mój wyjazd został odwołany, z powodu „niedokonania się minimalnej liczby rezerwacji” tak to jest napisane w piśmie, które dostałem. Nadmienia że nadal mogę się udać na wakacje w to miejsce i w moim terminie, ale musiałbym zapłacić cenę, która jest obecnie (ok. 50% wyższa), ale dostanę AŻ 5 % rabatu, to przecież jawna kpina!!!!!!(…)” i dodaje: „A może to powoli kryzys i początki upadłości tego biura?!”

Jeżeli dana impreza nadal jest w sprzedaży tylko w innej cenie to trudno mi sobie wyobrazić jak można mówić o odwołaniu imprezy turystycznej. Dlaczego zatem został użyty ten argument?  Otóż zgodnie z ustawą o usługach turystycznych w dwóch przypadkach odwołania imprezy turystycznej biuro podróży nie ponosi odpowiedzialności odszkodowawczej:  gdy przyczyną odwołania jest siła wyższa lub właśnie w przypadku niezgłoszenia się odpowiedniej liczby osób. Ta druga przesłanka jest trudna do weryfikacji przez klienta bo przecież nie ma on dostępu do aktualnych statystyk sprzedaży touroperatora. W tym konkretnym przypadku jest to argument co najmniej wątpliwy.

W komentarzach na forach internetowych możemy przeczytać opinie, iż prawdziwą przyczyną anulowania rezerwacji jest niedawne bankructwo atrakcyjnych cenowo linii lotniczych, które miały obsługiwać konkretne wyloty Ecco Hoilday, a teraz zrealizowanie tych imprez wymaga zapewnienia droższych przelotów samolotowych. Jeżeli byłaby to prawdą to zastanawiające jest dlaczego organizator nie skorzystał z możliwości podwyższenia ceny imprezy turystycznej w wypadku wzrostu kosztów transportu. Aktualne wyjaśnienia zarządu wydaja się być mało przekonujące, a reputacja firmy zostanie bez wątpienia nadwerężona.

Posted in: Aktualności, Klienci