„Turystyka czeka na nowy VAT” – Dziennik Gazeta Prawna

Posted on 17 marca, 2011

4


Ukazał się dziś interesujący artykuł Pana Michała Galejczuka w Dzienniku Gazeta Prawna dotyczący problemów opodatkowania VAT-marża w turystyce. Autor poruszył wiele ważnych kwestii jak choćby wniesienie przez Komisję Europejską sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przeciwko Polsce w związku z niewłaściwym wdrożeniem przepisów wspólnotowych polegającym na umożliwieniu opodatkowania VAT-marża także przy sprzedaży usług turystycznych innym podmiotom gospodarczym w przeznaczeniu do dalszej odsprzedaży.

Innym interesującym aspektem poruszonym w artykule jest tzw. marża ujemna. Cytuję:

„Ujemna marża powstaje, gdy cena, za jaką biuro podróży nabywa towary bądź usługi, jest wyższa od ceny, jaką uiszcza za nie nabywca. Główną przyczyną tego zjawiska jest duża rozpiętość czasowa pomiędzy zawarciem umowy pozwalającej na organizację danej usługi turystycznej a jej sprzedażą nabywcy. Nie daje ona pewności ostatecznej ceny, za jaką usługa zostanie sprzedana, szczególnie gdy ceny zakupu kalkulowane są w walucie obcej, zaś cena wycieczki w złotych.

Niestety organy podatkowe nie zgadzają się na skompensowanie ujemnej marży z dodatnią z kolejnej transakcji i nakazują traktowanie jej jako marżę wynoszącą 0 zł. Z ekonomicznego punktu widzenia oznacza to, że biura muszą ponosić ciężar VAT zapłaconego w cenie usług kupowanych od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści turysty.”

Z rozliczeniem tzw. marży ujemnej mieliśmy faktycznie problem przez pewien czas jednak orzecznictwo sądów administracyjnych rozwiało wcześniejsze wątpliwości. Za przykład podaję wyrok NSA z 5 lutego 2009 roku, I FSK 1874-1875/08. Z uzasadnienia wynika, iż przy obliczaniu podstawy opodatkowania z tytułu usług turystyki za dany okres można uwzględnić również marżę ujemną.

Cały artykuł: „Turystyka czeka na nowy VAT” – Dziennik Gazeta Prawna

Aktualizacja: Interesujący komentarz Wojciecha Pożogi na blogu dr Piotra Cybuli

Posted in: Aktualności