Zamieszki w Egipcie – co powinien zrobić turysta?

Posted on 31 stycznia, 2011

1


Od kilku dni w większych miastach Egiptu trwają zamieszki na tle politycznym, w których zginęło już ponad 100 osób. Nie bez znaczenia jest fakt, iż ten kraj jest bardzo ciekawą destynacją dla polskich turystów i jak szacuje telewizja TVN24 może tam być nawet 4 tysiące obywateli naszego kraju. Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało komunikat w tej sprawie ale kolejni turyści wylatują do tego regionu spędzić wakacje.

„W związku z aktualną sytuacją w Egipcie, Ministerstwo Spraw Zagranicznych odradza podróżowanie do tego kraju do czasu uspokojenia sytuacji.” – możemy przeczytać na stronie MSZ ale pomimo tej sugestii wielu Polaków nadal wylatuje do Egiptu, ponieważ boją się że w przypadku rezygnacji utracą wszystkie wpłacone pieniądze. Sytuacja jest faktycznie trudna ponieważ dysponentem sytuacji turystów są obecnie praktycznie biura podróży i od ich zachowania zależy czy klienci będą nadal wsiadać do samolotów kierujących się do kraju opanowanego przez zamieszki aby tam spędzić urlop.

Jest to prawdziwy egzamin dla organizatora turystyki, który zobowiązany jest dbać o bezpieczeństwo turystów co w takiej sytuacji wymagałoby natychmiastowego odwołania lotów. Jest to decyzja trudna, ponieważ odwraca diametralnie sytuację na linii klient – organizator.  Jeśli to biuro podróży odwoła lot, turysta może żądać zwrotu wszystkich wniesionych wpłat albo imprezy zastępczej. Niewykluczone jest też żądanie odszkodowania, ponieważ obecna sytuacja niekoniecznie musi być objęta pojęciem siły wyższej.

To wyjaśnia dlaczego tak wiele biur podróży zwleka ze swoją decyzją i cały czas wysyła swoich klientów w niebezpieczny region. Są jednak przykłady odpowiedzialnego podejścia. Na chwilę przygotowania tego materiału znalazłem oświadczenia Itaki, Exim Tours oraz TUI Poland informujące o odwołaniu lotów do Egiptu. Za tym przykładem powinni pójść kolejni organizatorzy.

A co powinni zrobić turyści? Przede wszystkim należy się poważnie zastanowić czy ryzyko utraty pieniędzy jest warte wystawiania siebie i bliskich na realne niebezpieczeństwo oraz czy urlop pod taką presją będzie udany i zaspokoi oczekiwania turystów.

Aktualizacja 31-01-2011: komunikat Ministerstwa Sporu i Turystyki rozstrzyga bardzo istotną kwestię dla klientów biur, które nie zdecydowały się odwołać lotów do Egiptu: „Organizatorzy turystyki nie mają ustawowego obowiązku dokonywania pełnego zwrotu wpłaconych kwot w sytuacji, w której konsument rezygnuje z udziału w imprezie, która nie została odwołana i nie zostały zmienione istotne warunki umowy. Zastosowanie mają wówczas postanowienia dotyczące rezygnacji z imprezy zawarte w umowie z klientem. W takim wypadku organizator turystyki zgodnie z orzecznictwem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ma jednak prawo zatrzymać tylko rzeczywiste koszty, które poniósł w związku z realizacją umowy.”

Aktualizacja 01-02-2011: Zgodnie z informacją podaną przez TVN24 Biura Podróży Alfastar i Wezyr nadal wysyłają polskich turystów na wakacje do Egiptu.

Aktualizacja 03-02-2011: Ministerstwo Sportu i Turystyki apeluje do Polskich turystów przebywających w Egipcie aby powracali do kraju samolotami zorganizowanymi przez organizatorów turystyki. Jednocześnie w apelu możemy dowiedzieć się, iż „odrzucenie propozycji biura o powrocie do kraju oznacza wzięcie na siebie pełnej odpowiedzialności za konsekwencje tej decyzji” oraz  „obywatele, którzy postępują wbrew ostrzeżeniom, robią to na własne ryzyko i narażają się potencjalnie na bardzo duże niebezpieczeństwo”. Jeżeli jest to jedynie odwołanie do zdrowego rozsądku turystów to moim zdaniem należy się podpisać pod tymi stwierdzeniami. Inaczej ma się jednak sytuacja odnośnie odpowiedzialności prawnej, która jest uregulowana w przepisach i wątpliwe wydaje się sugerowanie całkowitego wyłączenia odpowiedzialności organizatora turystyki.

Aktualności:

Posted in: Aktualności