Obowiązywanie dotychczasowych umów ubezpieczeniowych – komunikat MSiT

Posted on 17 stycznia, 2011

0


Na stronie internetowej Ministerstwa Sportu i Turystyki ukazał się komunikat dotyczący „terminu obowiązywania umów gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umów ubezpieczenia na rzecz klientów zawartych zgodnie z dotychczasowymi przepisami”. Możemy się dzięki niemu dowiedzieć, iż wszystkie umowy ubezpieczeniowe zawarte przed zmianą przepisów będą obowiązywały tylko do 17 września 2011 (12 miesięcy od wejścia w życie nowelizacji ustawy) niezależnie od faktycznego okresu na jaki zostały podpisane.

Źródło: Informacja na temat terminu obowiązywania umów gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umów ubezpieczenia na rzecz klientów zawartych zgodnie z dotychczasowymi przepisami

„Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki uprzejmie informuje, że w świetle przepisów art. 4 ustawy z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń (Dz. U. Nr 106, poz. 672), która weszła w życie w dniu 17 września 2010 r., umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, zawarte przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych zgodnie z „dotychczasowymi przepisami”, obowiązują przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy tj. do dnia 17 września 2011 r.

W związku z tym, że system zabezpieczeń finansowych organizatorów turystyki i pośredników turystycznych został uregulowany poprzez system przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) oraz aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 10 tej ustawy, „dotychczasowe przepisy” to nie tylko przepisy ww. ustawy o usługach turystycznych, ale również rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością prowadzoną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz. U. Nr 32 z 2005 r., poz. 279) oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością prowadzoną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych (Dz. U. Nr 32 z 2005 r., poz. 281).

W związku z powyższym, umowy gwarancji bankowej i ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów, zawarte zgodnie z ww. przepisami, przestają obowiązywać z mocy ustawy, po upływie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 29 kwietnia 2010 r. o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz o zmianie ustawy – Kodeks wykroczeń, tj. po dniu 17 września 2011 r., niezależnie od tego na jaki okres umowy te zostały zawarte (w przypadku umów zawartych na okres dłuższy niż do dnia 17 września 2011 r.).

Ustawowy 12-miesięczny okres przejściowy dotyczy, zarówno umów zawartych do dnia 16 września 2010 r., zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 16 września 2010 r., jak i umów, zawartych po dniu 16 września 2010 r., ale przed dniem wejścia w życie nowych aktów wykonawczych do ustawy o usługach turystycznych wydanych przez Ministra Finansów na podstawie art. 10 ust. 1 i 2 tej ustawy, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 lutego 2005 r. w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej wymaganej w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie ubezpieczenia na rzecz klientów w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.”

O zmianach przepisów:

więcej: ubezpieczenia w turystyce

 

 

Posted in: Aktualności